Fysioterapia

Fysioterapian tärkein tehtävä on auttaa ymmärtämään mistä ongelmat kehossamme johtuvat. FysioAkatemian fysioterapiassa yhdistyvät liikkeen ja liikkeen kontrollissa ilmenevien häiriöiden tunnistaminen ja manuaalinen terapia. Manuaalista terapiaa käytämme nopeuttamaan oikean liikemallin löytymistä. Fysioterapeuttimme tekevät aina aluksi huolellisen haastattelun selvittäen ongelman syntymekanismin, sitä edeltävät vaivat sekä tärkeimpänä asiana: ottavat huomioon asiakkaan toiveet ja tavoitteet. Paras mahdollinen lopputulos fysioterapiassa saadaan kun hoidettavalle henkilölle selviää kuinka hän voi itse vaikuttaa ongelman poistumiseen ja hoidon tehon jatkumiseen tapaamisen jälkeen.

Miksi kannattaa varata aika juuri FysioAkatemian fysioterapiaan?

Käytämme manuaalisen terapian apuna toiminnallista testaamista, jonka avulla selvitämme kuinka pystyt hallitsemaan liikettä eri kuormitusasennoissa. Mikäli olet on menettänyt kyvyn hallita liikettä, on fysioterapeutin tehtävänä palauttaa mahdollisuus käyttää omaa vartaloasi juuri niin kuin sinä haluat. Fysioterapiaan saavutaan usein kun kipu tai toiminnan haitta on suuri. Me FysioAkatemiassa pystymme auttamaan sinua poistamaan kivun, mutta vahvalla osaamisellamme pystymme myös kertomaan miten yksilöllisten harjoitteiden avulla palautetaan normaali suorituskykysi sekä lisätään suorituskykyä tasolle, joka ennaltaehkäisee ongelman uusiutumista.

Fysioterapiassa on tärkeintä löytää juuri sinulle paras tapa toimia. Sen vuoksi FysioAkatemian fysioterapeutit ovat erikoistuneet tutkimaan ihmisen liikettä ja kouluttautuneet ymmärtämään kipua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Haluamme jokaisen meille saapuvan henkilön kohdalla lisätä tietoisuutta omasta kehosta ”movement health” - ajatuksella. Tämän ajatusmaailman keskiössä on fysioterapeutin rooli vapaan liikkumisen mahdollistajana ilman kipua, ilman pelkoa liikkumisesta tai ilman rajoittavia tekijöitä kohti jokaisen henkilön omia tavoitteita.

Olet tervetullut meille Järvenpäähän lääkärin lähetteellä tai ilman. Toimimme Järvenpäässä myös leikkaavien sairaaloiden jatkohoitopaikkana.

Me yhdistämme manuaalisen terapian ja liikkeen, pysyvä muutos saadaan aikaan opettamalla ihmistä ymmärtämään mistä ongelma johtuu.

• Manuaalisen terapian tarkoitus on poistaa kipua.
  • Manuaalinen terapia usein nopeuttaa liikehäiriön korjaantumista, mutta ei palauta yksin lihasten normaalia toimintaa kuten liikefysioterapia.
  • Ongelman synnyn taustalla on usein edeltä hoidon kannalta vajaaksi jäänyt ongelma.
  • Aivot tarvitsevat jatkuvaa palautetta uudesta asennosta, liikemallista ja lihasten aktivoitumisjärjestyksestä. Tietoisuus näistä auttaa pysyvämpiin tuloksiin.
  • Kivun poistuminen, suorituskyvyn palautuminen ja suorituskyvyn lisäys mahdollistavat pysyvän muutoksen.

Asiakastarinat

"Nelisen vuotta sitten oikea nilkkani kipeytyi tosi hankalaksi. Puoli vuotta myöhemmin alkoi kiukutella vasen polvi, niin että kävely oli välillä todella vaikeaa. Röntgenkuva näytti polven alkavaa nivelrikkoa, ja kortisoniakin tuikittiin pariin otteeseen. Sain ensiapua hyvältä osteopaatilta ja se auttoi aina hetken. Pohdin kumminkin, voisinko itse tehdä jotain krempoilleni.

Lääkärini vinkkasi FysioAkatemiasta, josta oli itse saanut avun nivelrikkoonsa. Ekalla käyntikerralla Janne-fyssari testasi koipieni liikkuvuutta ja kävelyäni. Nilkkakipu johtui ilmeisesti virheellisestä astunnasta, jonka korjaaminen vaatisi harjoittelua. Polviparkaa autettaisiin vahvistamalla lähilihaksia. Sain ensimmäiset kotitreeniohjeet.

Nyt kaksi ja puoli vuotta myöhemmin on tilanne ihan toinen: kävelen kilometritolkulla ilman että jalat kipeytyvät. Suunnittelen taas vaelluksia ja reppureissuja – toki realistisin rasituksin ja päivämatkoin.

Olen saanut joka käynnillä uudet treeniohjeet. Jotta tekisin liikkeet oikein, niitä on harjoiteltu. Etten heti kotimatkalla unohtaisi, mitä pitikään tehdä, Janne on välillä videoinut harjoittelun kännyyni ja selostanut samalla videolle, mitä liikkeessä on tärkeä muistaa. Joskus olen saanut ohjeet sähköpostissa. Joillakin käyntikerroilla oireilevaa raajaa (ne lisääntyivät, kun ranteeni taannoin murtui:) on manipuloitu ja siitä on ollut selvästi hyötyä.

10 - 15 minuutin kotitreeniä ei välillä millään viitsisi tehdä. Aika sinnikäs olen silti ollut. Joskus on keksittävä konsteja: ei iltakahvia ennen kuin treeni on tehty! Eniten motivoi se, että Janne on tosi kannustava, paneutuu tosissaan asiakkaan muuttuviin tilanteisiin, näkee vaivaa ja tsemppaa.

Nivelrikko ei häviä minnekään, mutta sitä voi jarruttaa ja omaa liikkuvuuttaan pitää yllä, mutta tarvitaan asiantuntija opastamaan, miten. Uskon lujasti siihen että liike on lääke."

- Kaija Niitepöld