Mitä on osteopatia?

Osteopatia on tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen ja hoitamiseen erikoistunut hoitomuoto.

Varaa aika

Osteopatia

Osteopatia perustuu laaja-alaiseen anatomian, fysiologian ja patologisten prosessien tuntemukseen. FysioAkatemiassa osteopaattisista hoidoista vastaa aina koulutettu alansa ammattilainen.

Manuaalisessa eli käsin tehtävässä hoidossa on tarkoituksena palauttaa sekä parantaa kehon toimintakykyä, niveliä, lihaksia ja lihaskalvoja käsittelemällä.
Osteopaatti auttaa asiakasta edistämään ja ylläpitämään terveyttä. Tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn ja terveyden paraneminen. Hoito sopii kaikenikäisille. Osteopaatilla käynti sisältää aina asiakkaan haastattelun ja tutkimisen. Alkukartoituksen avulla varmistetaan hoidon turvallisuus, soveltuvuus ja tehokkuus. Hoidossa korostuu ennaltaehkäisevä ja ohjaava näkökulma.

Osteopaatti AMK on sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston VALVIRA:n nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö. Ammattikorkeakoulu Metropoliassa suoritettava nelivuotinen tutkinto on laajuudeltaan 240 opintopistettä.

Miksi hakeutua osteopaatin vastaanotolle?

Päänsäryt ja migreeni

• Päänsärky on lukuisille suomalaisille tuttu vaiva. Usein päänsäryt johtuvat ylävartalon staattisista asennoista tai jännitystiloista. Päänsärky voi olla seurausta myös monesta muusta tekijästä, kuten leuan alueen jännityksistä tai aineenvaihdunnallisista, hermostollisista ja hormonaalisista tekijöistä. Kattavan haastattelun ja tutkimisen avulla osteopaatin on mahdollista keskittyä tarkemmin oireen alkuperään. Näin oireita on mahdollista helpottaa tehokkaammin ja pysyvämmin.
  • Nivel- ja lihaskivut selässä ja raajoissa
  • Osteopaatille hakeudutaan usein selkäkipujen vuoksi. Pitkittyneissä selkä- ja raajakivuissa osteopaatti huomioi koko kehon toiminnan ja ohjaa asiakasta suuntaan, jossa keho toimisi asiakkaalle luontaisella tavalla. Akuuteissa selkä- ja raajakivuissa pyritään pääsemään eroon kivusta palauttamalla kehon normaali toiminta.

Univaikeudet sekä häiriintynyt palautuminen arjesta ja fyysisestä rasituksesta

• Lepo ja palautuminen kulkevat käsi kädessä. Osteopaattisella hoidolla pyritään vaikuttamaan autonomisen hermoston toimintaan, jolloin mahdollistetaan kehon pääsy ’lepotilaan’. Uni- ja nukahtamisvaikeudet, rauhaton uni ja lyhyet yöunet ovat usein merkkejä hermoston stressitilasta.

Vatsavaivat, kuten turvotus, närästys ja kiputilat

• Osteopaattinen hoito vaikuttaa sisäelinten ja hermoston toimintaan. Sisäelinten vaivat heijastuvat pitkittyessään ympäröiviin kudoksiin ja näin koko kehoon. Hoidolla on mahdollista saada helpotusta esimerkiksi vatsan turvotukseen, närästykseen, jännitykseen ja erilaisiin vatsanseudun kiputiloihin. Huomioithan kuitenkin, että äkillisissä ja voimakkaissa vatsakivuissa on syytä hakeutua ensimmäisenä lääkärin vastaanotolle.

Akuutit vammat

• Akuuteissa vammoissa keho ja vammautunut kehon osa joutuvat stressitilaan. Osteopatia on tehokas keino kivunhallintaan, turvotuksen helpottamiseen ja kehon palautumiseen stressistä. Manuaalisilla tekniikoilla voidaan edesauttaa toipumista myös esim. leikkauksen jälkeisissä kiputiloissa ja toimenpiteestä palautumisessa.

Raajojen puutuminen, turvotus, säteily ja voimattomuus

• Raajojen puutumiset ja säteilyt ovat tyypillisesti seurausta ääreishermoston tai verisuonten toiminnan muutoksista. Osteopaatti hoitaa näitä toiminnan muutoksia ja pyrkii samalla vaikuttamaan raajojen ja koko kehon nestekiertoon.
VALIKKO